Subaru B9 Tribeca SUV Forum banner

RomRaider/ECUFLASH - Tribeca Tuning

18K views 28 replies 12 participants last post by  Flat6er  
#1 ·
Hé jongens,

Ik heb rondgekeken op het LEGACYGT.com forum en kwam deze link tegen.

RomRaider ? View topic - Tribeca Tuning - From Start to Finish - Gotchas and Tricks

Dus ik heb de sprong gewaagd en de OPENPORT 2.0 kabel gekocht, RomRaider/ECUFLASH gedownload en de tips uit de post gevolgd.

OMG! Dit is de beste beslissing die ik tot nu toe voor de Tribeca heb genomen! Gasvertraging - WEG! Mijn brandstofverbruik is gestegen tot 22-23 MPG en de gasrespons is zo goed dat het voelt alsof de auto 500 lbs lichter is. SIMPELWEG ongelooflijk!

Elke doe-het-zelver zou dit moeten proberen.

Attachments

#2 ·
Ik wil dit graag doen met mijn 08 Tribeca, ik heb een hekel aan de gasvertraging en nou ja, ik zou graag een beter brandstofverbruik willen hebben. Mijn laatste auto was een '98 Forester standaard en ik kon er echt tegenaan. En hij haalde 23 mpg.

Ik heb de thread gelezen, maar het ging mijn pet te boven. De foto die je hebt bijgevoegd ziet eruit alsof er een plug-and-play versie is. Kan ik dit doen op mijn standaard Tribeca? Waar kan ik het krijgen?

#4 ·
Ik wil dit graag doen met mijn 08 Tribeca, ik haat de gasvertraging en nou ja, ik zou graag een beter brandstofverbruik willen. Mijn laatste auto was een '98 Forester standaard en ik kon er echt tegenaan. En hij haalde 23 mpg.

Ik heb de thread gelezen, maar het ging mijn pet te boven. De foto die je hebt bijgevoegd ziet eruit alsof er een plug-and-play versie is. Kan ik dit doen op mijn standaard Tribeca? Waar kan ik het krijgen?
Ik heb de kabel gekocht bij NEWEGG, maar moest een paar weken wachten op de levering. Voor $36 klaagde ik niet echt.

https://www.newegg.com/Product/Prod...4379&gclid=EAIaIQobChMImYv63qnv3QIVxR-GCh0uGg-TEAYYASABEgJXWfD_BwE&gclsrc=aw.ds

De RomRaider-software is een gratis download van hun website en wordt gebruikt om de ROM (Engine Tune) te wijzigen.

ECUFLASH is een gratis download die wordt gebruikt om de ROM van uw ECU te uploaden en een gewijzigde ROM naar uw ECU te flashen.

Voor het gemak kunt u uw ROM uploaden. Open de ROM in ROMRAIDER, pas de DBW-instellingen aan en flash deze zonder veel moeite terug naar uw ECU.

#6 ·
Het lijkt erop dat dit niet zou werken op mijn 07 met de 3.0. Klopt dat?
En zo niet, is er dan een vergelijkbare flash voor de mijne?
De ROM voor B9 wordt op dezelfde manier aangepast met de tantrix-kabel en de ROMRAIDER\ECUflash-software. Er zijn veel threads op ROMRAIDER.com met mensen die wijzigingen hebben aangebracht in hun tuning.

#8 ·
Het proces is heel eenvoudig. Koop de OPENPORT 2.0 kabel.

Sluit de module aan op de OBD2-poort en de kabel op een open USB-poort op uw laptop.

Downloaden
ECUFLASH
ROMRAIDER

Uitgebreide instructies staan op de link die ik heb verstrekt voor het tunen. Stuur me een DM met eventuele aanvullende vragen.

#10 ·
@Rising Sun

Heeft u geprobeerd rechtstreeks naar de SD-kaart te loggen op een manier die kan worden geopend door uw tuning/viewing software?

Ik kan het op commando laten loggen, maar worstel met de formattering van sommige velden, vooral de tijd.

(Ik vind het niet prettig om met mijn laptop op de stoel naast me te rijden tijdens het loggen.)
Ik ben erg blij dat anderen de tijd nemen om de tune op hun Tribeca te begrijpen. Omdat ik vaak meerdere wijzigingen aan mijn rom aanbreng, heb ik de BTssM-app uit de Play Store gekocht. Deze app is ontworpen voor Subaru logging. Hier is een link met meer details.

https://legacygt.com/forums/showthread.php/btssm-bluetooth-adapter-app-v-1-closed-229709.html

BTssM kan alle knock-events zelf loggen met veel details. Ik gebruik een oude Android-telefoon voornamelijk als een semi-permanente display voor het loggen.

#11 ·
Hé monster,

Ik ben begonnen zoals iedereen op die thread met de veilige tune. Maar iedereen zal een andere mening hebben, afhankelijk van de staat van hun auto.

IMHO...

De DBW was te agressief bij stationair toerental en ik heb mijn eigen DBW-kaart cel voor cel opnieuw afgesteld. Mijn achtergrond is meer het tunen van turbomotoren, dus ik geef de voorkeur aan een meer lineaire benadering van de vermogensafgifte. Omdat mijn auto een vrij stromende uitlaat heeft, heb ik ook de "agressieve" tune geprobeerd en overal in de powerband winst gevonden. Maar ik had nog steeds het gevoel dat mijn motor werd tegengehouden, dus ik heb meer timing kunnen toevoegen met indrukwekkende winst in het middenbereik.

Als je advies nodig hebt over het tunen van je ROM, kun je altijd een PM sturen.
Hé, bedankt voor het snelle antwoord !!!

Nou, ik ben een totale newbie. Ik ben net begonnen met lezen en proberen een beetje te begrijpen over het remappen van de ROM terwijl de Tactrix openport 2.0 kabel die ik besteld heb arriveert.

Er zijn een paar problemen waarvan ik denk dat ze mijn mapping zullen verstoren: Omdat ik in Brazilië woon, denk ik dat ik rekening zal moeten houden met de verschillen tussen de benzine die we hier gebruiken en degene die jullie gebruikten om de jouwe te tweaken... is dat correct ???

Wat zou volgens jou een goed startpunt zijn: begin met het nemen van een paar metingen van mijn auto voordat ik de rom verander ?? Of gewoon beginnen met de "veilige rom" ??? Of misschien met jouw rom, als deze te downloaden is....

Nogmaals bedankt !!!

#14 ·
Hé, bedankt voor het snelle antwoord !!!

Nou, ik ben een totale newbie. Ik ben net begonnen met lezen en probeer een beetje te begrijpen over het remappen van de ROM terwijl de Tactrix openport 2.0 kabel die ik besteld heb arriveert.

Er zijn een paar problemen waarvan ik denk dat ze mijn mapping zullen verstoren: Omdat ik in Brazilië woon, denk ik dat ik rekening moet houden met de verschillen tussen de benzine die we hier gebruiken en degene die jullie gebruikten om de jouwe te tweaken... is dat correct ???

Wat denk je dat een goed startpunt zou zijn: begin met het nemen van een paar metingen van mijn auto voordat je de rom verandert ?? Of gewoon beginnen met de "veilige rom" ??? Of misschien met je rom, als deze te downloaden is....

Nogmaals bedankt !!!
Als je me je tune stuurt, kan ik suggesties doen over waar winst kan worden behaald.

#12 ·
Heb mijn OpenPort 2.0 ontvangen en merkte dat hij niet werd herkend toen ik hem gewoon op de USB van de computer aansloot. Verdrietig gezicht hier.
Toen heb ik hem in de OBD-poort gestoken. Toen gingen de lampjes aan en pulseerden ze tussen roodachtig en oranje.

Maar het gaf een fout in EcuFlash. Toen ging hij dood. Nu geen lampjes meer en de computer ziet hem niet.
Heb contact opgenomen met het bedrijf waar ik hem via Newegg heb gekocht en wacht af wat ze willen dat ik doe.
Suggesties van de groep? Ik heb al een andere kabel geprobeerd zonder verandering.

#17 ·
Tuning suggesties gezocht

Heb mijn OpenPort 2.0 ontvangen en merkte dat hij niet werd herkend toen ik hem gewoon op de USB van de computer aansloot. Verdrietig gezicht hier.

Toen heb ik hem aangesloten op de OBD-poort. Toen gingen de lampjes aan en pulseerde hij tussen roodachtig en oranje.

Maar het gaf een fout in EcuFlash. Toen ging hij dood. Nu geen lampjes en de computer ziet hem niet.
Ik heb contact opgenomen met het bedrijf waar het is gekocht, via Newegg, en wacht af wat ze willen dat ik doe.
Suggesties van de groep? Ik heb al een andere kabel geprobeerd zonder verandering.
Ik heb mijn geld teruggekregen van de nep in China gemaakte OpenPort 2. Terwijl ik met hen rondliep, heb ik al een vervanging besteld en verwacht dat deze volgende week hier zal zijn.

Ervan uitgaande dat het werkt, ben ik op zoek naar begeleiding over wat ik moet veranderen om het stotteren tijdens het opwarmen bij lichte acceleratie te elimineren en het verbeteren van mijn algehele brandstofverbruik zou een enorm pluspunt zijn.

Suggesties over wat als eerste aan te passen?

#13 ·
Mijn OpenPort 2.0 arriveerde gisteren en werkt prima. Het moest vrij stevig op de ODBII-poort van de Tribeca worden geduwd om te werken, veel steviger dan mijn andere 2 ODB11-apparaten.

Toen ik ECUFlash installeerde, installeerde het de drivers. Ik zorg ervoor dat het apparaat volledig is aangesloten voordat ik ECUFlash uitvoer en het communiceerde meteen (nadat ik had uitgevogeld dat ik de ODBII-connector hard in moet duwen om te werken).

Ik heb mijn fabrieks-ECU-image gedownload en moet nu de instellingen bekijken en vergelijken om te beslissen wat ik moet doen. (Ik ben in Australië, dus ik moet vergelijken met de Amerikaanse tunes om te zien wat het verschil is)

#15 ·
Mijn Tribeca is een in Australië geleverde 2011. De ECU-afbeelding is binair identiek aan die hier gepost RomRaider ? View topic - Request 2012 ADM Tribeca Definition DE5I500M en het aangemaakte definitiebestand is hier beschikbaar RomRaider ? View topic - DE5I500M 2012 ADM Tribeca Definition ECU 764B344007

Ik twijfel echter aan de nauwkeurigheid van het definitiebestand, omdat er dingen lijken te ontbreken en de gedefinieerde adressen afwijken van de USDM-definities op manieren die ik niet had verwacht.

Ik ben van plan vergelijkingen te maken van de ROM tussen AU en USDM om te zien of de variaties echt zijn. Ik probeer gewoon een decompiler te vinden die compatibel is met de Subaru ECU die ik kan gebruiken zonder USD$1000 uit te geven aan IDA
Ik heb de ROM's vergeleken en het lijkt erop dat SUBARU elk jaar wijzigingen heeft aangebracht (om MPG/rijgedrag te verbeteren). Als ik naar 2009 ROM's van AU, EDM en USDM kijk, zien ze er allemaal vergelijkbaar/identiek uit. Als ik naar 2012 ROM's kijk, zie ik agressievere ontstekingsafstelling en ACVS-tuning (sommige heb ik in mijn eigen afstelling verwerkt.)

#16 ·
Ik heb de ROMS vergeleken en het lijkt erop dat SUBARU elk jaar wijzigingen heeft aangebracht (om MPG/rijgedrag te verbeteren). Als ik naar 2009 ROMS van AU, EDM en USDM kijk, zien ze er allemaal vergelijkbaar/identiek uit. Als ik naar 2012 ROMS kijk, zie ik een agressievere ontstekingsafstelling en ACVS-tuning (sommige heb ik in mijn eigen afstelling verwerkt.)
Ik *vermoed* dat ik de USD rom in de Australische auto zou kunnen gebruiken, en dus al het goede werk zou kunnen gebruiken dat iedereen heeft gedaan om deze auto's af te stellen. Ik weet niet zeker of ik de ballen heb om het te proberen, want ik wil de ECU echt niet bakken.

#20 ·
Bedankt jongens, ik kwam dit tegen tijdens het zoeken naar onze 06 die we met een paar problemen hebben gekocht. Een Tactrix-kabel besteld. Hopelijk wordt deze 13 jaar oude schoonheid een beetje verbeterd met een paar aanpassingen.

Zijn er bestanden voor een basistune op de 06-07 3.0 motor voor ons? Ervan uitgaande dat de 3.6 behoorlijk anders zal zijn.

#22 ·
Yep, duim omhoog voor XRT - bedankt voor de suggestie. Besloten om contact op te nemen met Ed omdat ik de ballen niet heb om met ROM-tabellen te knoeien. Heb hier mijn ervaringen gepost Subaru Tribeca 3.6 H6 (2011 EDM model) Feedback - Xtreme Racing Tuning
Hoi Peter,

Zou graag willen weten voor welke brandstof je het hebt afgesteld en wat de impact op het brandstofverbruik is geweest. Het brandstofverbruik voor normaal rijden, dat wil zeggen, misschien heb je nog steeds te veel plezier om het te weten. :lol:

Wat kostte de afstelling ongeveer?

#23 · (Edited)
Dank je Peter. Het was een genoegen om met je samen te werken.

Ze is aangepast voor maximale hechting. Ik weet niet zeker hoe het brandstofverbruik zou zijn, maar het zou beter kunnen zijn, aangezien hij betere benzine heeft dan in de VS, wat een betere timing mogelijk maakte. Maar zijn katten voorkomen een volledige topend-flow. Het is een erg mooie auto bij zijn koude temperaturen. Ik wacht nog steeds op voorraad- en definitieve afstellingen om het verschil in vermogen te laten zien, maar als de klant tevreden is, kan het me niet echt schelen om dergelijke grafieken.

De volgende mod zou een turbo moeten zijn zoals de BW EFR6758 of EFR7163.

Tribeca-tuning kost $540usd (gebaseerde kosten)

#25 ·
Hé jongens, deze week heb ik een Tribeca uit 2013 gekocht. Ik hoop dat alles goed gaat.

Ik vind het lage koppel goed voor zo'n zwaar voertuig, maar de top is zwak. :)

Zodra hij is afgeleverd, zal ik er even mee rijden voordat ik hem laat tunen.

#27 ·
@risingsun1019 heb je wat logging gedaan na het testen van Bamofo's tune? heb je je eigen tuning gedaan op ecu maps?
Ik denk dat ik op mijn auto - een betere brandstofbesparing had op de originele tune, maar de responsiviteit en massale luchtstroom waren beter op Bamofo's tune...
Hé,

Ik gebruik BtSsm voor logging. Gebruikte Bamofo's tune als basis, vond de gasvertraging van de OEM DBW tune VERSCHRIKKELIJK! Gesloten lus is target AFR dus ontstekingstijdstip tweaks zijn gunstig. Ik heb ook succes gehad met het aanpassen van de AVCS timing. Maar de standaard nokkenassen beperken echt de luchtstroom om enige noemenswaardige PK's te maken. Kon een mooie toename in koppel vinden in de lagere RPMS, de gasrespons verbeterde en mijn MPG verhoogde.

#29 ·
Image
Recente discussie in de chat wekte mijn interesse om te vergelijken hoeveel lucht een 3.6 motor krijgt met originele kalibraties en met Bamofo kalibraties. In motortuning - dat is het belangrijkste - meer lucht krijgen.X-rpmY-g/sec lucht.Oranje is waar Bamofo kalibraties verliezen.Rood is waar Bamofo kalibraties winnen.